Vredestein heeft deze maand de eerste Ultrac Sessanta ultra high-performance banden geleverd voor de Superbus. De superbus is een concept van Wubbo Ockels voor een autobus die tussen de 150 en 250 km/uur moet gaan rijden. In Nederland zou het een mogelijk alternatief kunnen vormen voor de hogesnelheidslijn de Zuiderzeelijn. Een team verbonden aan de TU Delft is bezig met het maken van een prototype. Het bestuur van de TU Delft steekt drieënhalve ton in het project en de Minister van Verkeer en Waterstaat trekt zeven miljoen euro uit voor de fabricage van een proefmodel.

Volgens planning moet de superbus een elektrisch voortbewogen voertuig voor 20 à 30 passagiers worden, die buiten de steden op een betonnen geleidingsbaan rijdt en daar een topsnelheid van 250 km per uur kan bereiken. Deze ‘superbanen’ zullen geothermisch verwarmd worden in de winter zodat ze ijs- en sneeuwvrij blijven. In de stad zal de superbus zich als een gewone bus gedragen.

De superbus bestaat uit meerdere compartimenten die elk via hun eigen deur benaderbaar zijn. Mogelijk worden de verschillende compartimenten verschillend ingericht. De capaciteit van de superbus is ondanks het relatief kleine aantal zitplaatsen toch vrij groot door de hoge interlokale snelheid die de bus kan bereiken. Bovendien is het mogelijk meerdere bussen op een onderlinge afstand van (overeenkomstig) 6 seconden te laten rijden.

Het voorgestelde traject van de superbus ligt tussen Amsterdam, Lelystad en Groningen. De superbus is behalve een alternatief voor het zuiderzeelijntraject ook mogelijk in te zetten tussen Groningen, Heerenveen en Leeuwarden. Maar de bus is dusdanig flexibel (in tegenstelling tot het belangrijkste alternatief de trein) dat deze op alle belangrijke trajecten ingezet kan worden.

Het Superbus-team van de TU Delft, onder leiding van voormalig astronaut Wubbo Ockels, Chief Vehicle Design Antonia Terzi en Project Manager Joris Melkert, nam de eerste twee banden in ontvangst die door Vredestein voor Superbus zijn ontwikkeld en geproduceerd. Hiermee is het project weer een stap verder op weg naar de presentatie tijdens de Olympische Spelen in Beijing in 2008.