BMW gaat het huidige pakket bezuinigingen verder uitbreiden om de tegenvallende winsten te compenseren. Over 2008 verwacht het Duitse merk 40% minder winst te behalen dan in 2007.

Analysten verwachten over 2008 en 2009 ver terugvallende resultaten, om verdere afbrokkeling te voorkomen gaat BMW flink snijden. CEO Norbert Reithofer wil de personeelskosten omlaag brengen en diverse bedrijfsonderdelen gaan uitbesteden, zoals de servicecontracten voor leaserijders, de bedrijfsbeveiliging en de horeca.

BMW wil de productiekosten van Mini flink reduceren, ondanks de goede resultaten van het merk. De volgende generatie Mini moet zijn platform gaan delen. Mocht de samenwerking met Fiat voor het delen van platforms op niks uitlopen, dan deelt de nieuwe Mini zijn onderstel met de volgende generatie 1-serie.

BMW stopte onlangs al met de ontwikkeling van de super-SUV X7, waarvoor geen plaats was in de nieuwe bedrijfsstrategie van het merk. BMW kampt met tegenvallende verkoopresultaten, met name in Amerika. Ook de gestegen grondstofprijzen zetten de marges flink onder druk, iets waar alle automerken op dit moment mee te kampen hebben.