De eerste Bugatti Veyron Grand Sport wordt vandaag geveild tijdens het Pebble Beach Concours d’Elegance te Californië (VS). Om de andere 149 exemplaren te slijten, geeft de fabrikant openheid over de prijzen en uitrusting.

Bij de onthulling van de Grand Sport wisten we al dat het de snelste targa ter wereld zou worden; hij heeft immers ook een W16-motor met 1001 pk, net als de dichte Veyron. Inderdaad bereikt de Grand Sport een topsnelheid 407 km/u, maar met ingeklapt dak is het maximum 360 km/u. De cabriolet heeft naast het doorzichtige, afneembare dak ook nog een als paraplu uitklapbaar dakje, wat in de bagageruimte zit verstopt. Hiermee kan ‘maar’ 130 km/u worden gereden.

Het leer in het interieur is vochtwerend. De voorruit is wat hoger dan bij de gesloten Veyron, om minder last van de wind te hebben. De Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport wordt uitgerust met een Puccini audiosysteem. Via de monitor kan gebruik gemaakt worden van een achterwaartse camera. Aan de buitenkant sieren gestyleerde daglichten de Bugatti.

De veiligheid van de Bugatti Veyron heeft ‘em altijd gezeten in de monocoque, de zelfdragende carrosserie. Voor de Grand Sport is deze verstevigd, zodat hij zonder dak nog steeds een veilige auto is. Door bijvoorbeeld de B-stijlen kruiswaarts te versterken met koolstofvezel wordt bij een aanrijding de impact energie verdeeld over de A- en B-stijlen. Ook zijn modificaties aangebracht die een koprol van de cabrio moeten kunnen opvangen.

Van de tweezitter zullen maar 150 exemplaren worden geproduceerd. Daarvan gaan de eerste vijftig naar geregistreerde Bugatti-klanten. De rest wordt vanaf maart 2009 te koop aangeboden. De Grand Sport zal 1,4 miljoen euro kosten, exclusief belastingen (BTW en BPM). We zijn zeer benieuwd of het eerste exemplaar, dat vandaag voor het goede doel wordt geveild, ook zoveel opbrengt.