Het verkeer wordt steeds veiliger. Er vallen minder slachtoffers en er overlijden steeds minder mensen ten gevolge van het verkeer. Toch is er nog het een en ander te verbeteren, vooral voor specifieke doelgroepen.

Dat blijkt uit het rapport Let op letsels dat deze week is verschenen. Het lijvige rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Het Erasmus Medisch Centrum en de stichting Consument en Veiligheid besteedt een apart hoofdstuk aan letsels als gevolg van verkeersongevallen. Het goede nieuws is dat het aantal verkeersslachtoffers blijft dalen. Overleden in de jaren 2001 tot en met 2003 nog zo’n duizend mensen per jaar in het verkeer, in 2005 was dit aantal al gezakt naar 760 personen. Ook is een afname met 19 procent te zien in het aantal behandelingen na verkeersongevallen op de Spoed Eisende Hulp (SEH). De lagere cijfers moeten worden toegeschreven aan het gemotoriseerd verkeer, want het aantal fietsongevallen is niet gedaald.

De cijfers geven aan dat verdere verbetering van de verkeersveiligheid zich op specifieke groepen moet richten. Zo zijn vooral mannen het slachtoffer van verkeersongevallen. Vertegenwoordigen ze 57 procent van de SEH-behandelingen en 60 procent van de ziekenhuisopnamen, onder de dodelijke slachtoffers is maar liefst 73 procent man en slechts 27 procent vrouw. Het opgelopen letsel bij mannen is gemiddeld ook ernstiger dan bij vrouwen. Zoals bekend, zijn jonge mannen vaak betrokken bij verkeersongelukken. Maar er is eveneens een piek te zien onder mannen van 75 jaar en ouder, met name onder het sterftecijfer.

Wel moet worden opgemerkt dat de meeste verkeersdoden onder kinderen (tot en met veertien jaar) en ouderen (boven de 75) vallen onder fietsers. In de tussenliggende leeftijdsgroepen bestaan de meeste slachtoffers uit inzittenden van personenauto’s (46 procent van alle verkeersdoden). De meeste slachtoffers overlijden als gevolg van een botsing, bijvoorbeeld tegen een (andere) auto, een vrachtwagen of een boom. De cijfers suggereren dat extra veiligheidsmaatregelen in auto’s niet alleen gericht moeten zijn op de bestuurders en passagiers, maar ook op overige verkeersdeelnemers, fietsers in het bijzonder.

De onderzoekers hebben ook becijferd hoeveel de schade als gevolg van verkeersongevallen is in euro’s. De directe medische kosten beliepen in de periode 2001-2005 ongeveer 260 miljoen euro. Daarbij kwamen verzuimkosten à 410 miljoen euro. Worden overige kostenposten zoals productieverlies en immateriële schade meegeteld, dan zou het totaalbedrag – volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid – uitkomen op wel 12,3 miljard euro per jaar. Daaronder valt zo’n 125 miljoen euro voor files als gevolg van ongevallen op de weg.