De Europese autoriteit op het gebied van crashtests herziet met ingang van volgend jaar haar beoordelingssysteem. Door algehele veiligheid in sterren uit te drukken hoopt de organisatie autofabrikanten te bewegen meer aandacht te schenken aan voetgangers en andere weggebruikers.

De uitslag van een crashtest wordt uitgedrukt in sterren, waarbij een ster de laagst mogelijke veiligheid van een auto uitdrukt en vijf sterren de hoogst mogelijke. Ruim tien jaar geleden ging het European New Car Assessment Programme van start in de waan dat de hoogst haalbare score onmogelijk te verkrijgen was. Dit is inmiddels anders: in het afgelopen jaar behaalde 97 procent van de 34 geteste auto’s een score van vier of vijf sterren voor de veiligheid van volwassen inzittenden. Het is voor consumenten dus minder duidelijk geworden wat de verschillen in veiligheid zijn tussen de verschillende automodellen.

Tegelijkertijd constateert de EuroNCAP dat autofabrikanten weliswaar veel hebben gedaan om de veiligheid van inzittenden te verbeteren, maar dat zij nog niet veel oog hebben voor andere weggebruikers. Het gaat daarbij vooral om voetgangers en in ons land ook om de kwetsbare fietsers. Van de geteste auto’s in het afgelopen jaar behaalde 67 procent van de modellen slechts twee sterren voor de veiligheid van voetgangers. Geen enkel getest model heeft hiervoor ooit vier sterren behaald.

EuroNCAP heeft daarom haar beoordelingssysteem van crashtests herzien. Het maximaal aantal te behalen sterren blijft vijf, maar het nieuwe systeem zal meer uitdrukking geven aan de algehele veiligheid: zowel die van volwassen inzittenden, van kinderen als van voetgangers. Daarnaast wordt in de toekomst ook het potentieel aan veiligheidstechnologieën die de auto biedt in de beoordeling betrokken. Het gaat dan bijvoorbeeld om een Elektronisch Stabiliteitsprogramma (ESP), een Lane Departure Warning System (LDW; een systeem dat waarschuwt dat de auto op een andere rijbaan terechtkomt) en een Anti-Blokkeersysteem (ABS). Ten slotte wordt voortaan ook getest op een mogelijke whiplash voor de volwassen inzittenden.

Het nieuwe scoresysteem zal voor het eerst gebruikt worden in de testresultaten die in februari 2009 verschijnen. EuroNCAP hoopt autofabrikanten hiermee aan te sporen meer aandacht te gaan besteden aan de veiligheid van andere verkeersdeelnemers dan alleen de volwassenen voorin de auto. De aanpassing van het beoordelingssysteem staat overigens los van de testprocedure zelf, die ook onder vuur ligt.