ADAC crashtest

Zoals bekend voert EuroNCAP jaarlijks intensieve botsproeven uit om de veiligheid van nieuwe auto’s te controleren. Waar deze tests geschieden bij een snelheid van 64 km/u, daar heeft de Duitse ADAC onlangs een crashtest uitgevoerd met een snelheid van 80 km/u. Met verrassende resultaten.

Voor de test van ADAC werd een Renault Laguna – met een score van vijf sterren van EuroNCAP – hardhandig tegen een muur geparkeerd. De resultaten laten zien dat inzittenden bij een snelheid van 80 km/u aanzienlijk meer kans op letsel hebben, waarbij vooral de bestuurder het zwaar te verduren krijgt. Bij een aanrijding met 80 km/u komt de borstkas van de bestuurder in aanraking met de stuurkolom, ondanks de aanwezigheid van een airbag en een veiligheidsgordel. Ook de knieën van de bestuurder komen door de zwaardere vervorming van de kreukelzones in de knel tussen de carrosserie.

Dankzij de zachte kunststof die Renault voor de Laguna heeft gebruikt, kwam de voorpassagier er wat beter van af. Het hoofd van de testdummy raakte weliswaar het dashboard, maar de gevolgen hiervan waren beperkt. Kinderen achterin lopen eveneens een verhoogd risico, vooral vanwege de grotere krachten die de veiligheidsgordels op het lichaam uitwerken.

Deze testprocedure toont aan dat de criteria die worden gebruikt om het veiligheidsniveau van een auto in kaart te brengen, wellicht eens kritisch tegen het licht moeten worden gehouden. De ADAC – Duitse variant van de ANWB – maakt zich bovendien sterk voor een meer wijdverbreide toepassing van actieve veiligheidsvoorzieningen als traction control, en hulpsystemen die een ongeluk kunnen helpen voorkomen.