Geen merkenstands maar themapaviljoens, geen stilstaande auto’s maar een ‘dynamisch spektakel’, geen tentoonstelling maar een evenement. Er zal veel nodig zijn om de afwezigheid van talloze grote merken te compenseren. De AutoRAI van 2009 wordt anders dan de voorgaande edities.

De AutoRAI gooit het in de 2009-editie noodgedwongen over een andere boeg. Kostenbesparingen van de autofabrikanten dwingen de organisatie tot creatieve oplossingen. Daarom zal de AutoRAI 2009 er heel anders uitzien dan de voorgaande edities, al is het alleen maar omdat onder andere Citroën, Fiat, Peugeot en Nissan niet aanwezig zijn.

De vertrouwde merkenstands vind je niet terug op de AutoRAI 2009. In plaats daarvan zijn er themapaviljoens waarop alle automodellen door elkaar staan. Zo is er een Ecofuture-paviljoen maar ook thema’s als familycars, stadsauto’s en adventure komen aan bod. De RAI zorgt voor de aankleding van de paviljoens waardoor de kosten voor de importeurs laag blijven.

Er komt een speciale Auto Arena waar een bewegend spektakel moet gaan plaatsvinden. Hoe de demonstraties precies worden ingevuld maakt de organisatie later bekend. Wat blijft zijn de diverse activiteiten buiten het RAI-complex. Ook maakt de AutoRAI bekend dat Shell zich voor zes jaar heeft verbonden als hoofdsponsor aan het evenement.

Ondanks de nieuwe opzet hebben veel merken afgezegd voor de AutoRAI 2009. Volgens De Telegraaf zijn Daihatsu, Fiat, Honda, Lancia, Mitsubishi, Nissan en Subaru niet aanwezig. Automotive Online meldt dat ook vanuit Frankrijk een ‘non’ klinkt van de merken Citroën, Peugeot en Renault. BMW/Mini heeft toegezegd wél aanwezig te zijn, ondanks de eerdere afmelding. De nieuwe kostenbesparende opzet heeft de importeur doen besluiten toch deel te nemen.