De Europese Commissie gaat onderzoeken of het zinvol is om de accijns op brandstof afhankelijk te maken van de CO2-uitstoot. Minister Camiel Eurlings van verkeer drong hierop aan omdat een variabel accijnssysteem wellicht positieve gevolgen heeft voor het milieu.

De Europese Commissie gaat het voorstel van minister Eurlings onderzoeken. Ze wil weten of het heffen van variabele accijnzen zinvol kan zijn voor het milieu. Biobrandstoffen zouden dan goedkoper kunnen worden om de automobilist te stimuleren dergelijke brandstoffen te tanken.

Op dit moment gelden er nog minimale accijnzen voor alle brandstoffen, die door de EU zijn opgelegd. Volgens Eurlings is dat vreemd, omdat de verschillende soorten brandstoffen allemaal een andere CO2-uitstoot hebben. Dat geldt overigens ook voor de productie ervan, het productieproces van sommige biobrandstoffen is zeer schadelijk voor het milieu.

Een ander voorstel van Eurlings is om de uitstoot van vrachtwagens onder de loep te nemen. Nu gelden er alleen beperkingen voor personenauto’s maar Eurlings zou graag zien dat er ook voor vrachtwagens strengere regels komen.