Milieudefensie maakt een ware jacht op autofabrikanten die zich in de ogen van de organisatie niet aan de reclameregels houden. Deze keer kan Mitsubishi een aanklacht tegemoet zien van Milieudefensie.

Milieudefensie daagt Mitsubishi Nederland voor de rechter omdat het merk de reclameregels ‘stelselmatig’ overtreedt. De Mitsubishi-advertenties zijn niet of onvoldoende duidelijk over zaken als verbruik en de CO2-uitstoot. Volgens de Nederlandse en Europese wet moeten dat soort gegevens duidelijk zichtbaar zijn in de advertentie.

Milieudefensie dreigde al eerder Volkswagen aan te klagen en bekladde een reclamebord van Ford. “Mitsubishi voert de leus: ‘Proud to be different’, maar voor de wet is iedereen gelijk. Volkswagen en Ford zijn al overstag gegaan. Als Mitsubishi niet wil, helpt de rechter wel een handje,” aldus Meta Mijer van Milieudefensie.

Bijna geen enkele autoadvertentie voldeed tot een aantal maanden geleden aan de reclameregels. Mitsubishi is echter niet van plan om zijn reclame-uitingen aan te passen. Op 9 januari vindt het kort geding plaats in de rechtbank van Haarlem.