Het aandeel van nieuw gekochte auto’s met milieulabel A of B stijgt hard. Sinds de nieuwe belastingregels zijn ingevoerd om het gebruik van schone auto’s te stimuleren, is ruim 40 procent van de nieuwe auto’s voorzien van een zuinig A- of B-label. De verkoop van een recordaantal hybride auto’s bevestigt deze cijfers.

RDC Datacentrum presenteerde dit weekend cijfers waaruit deze trend duidelijk blijkt. In de eerste elf maanden van dit jaar werden 56.330 nieuwe auto’s verkocht met het schoonste milieulabel (A). Over dezelfde periode vorig jaar waren dat er slechts 25.462; oftewel een toename van 121 procent. De stijging onder verkochte auto’s met een B-label is 71 procent, van 83.717 stuks in 2007 naar 143.082 auto’s in dit jaar. Tegelijkertijd nam de verkoop van sterk vervuilende auto’s met bijna de helft af. Nog maar 11.079 wagens met een F-label verlieten de showroom, en 6.813 exemplaren met het meest vervuilende label (G).

De toenemende populariteit van schone auto’s is ook te zien aan de verkoopcijfers van hybride auto’s. In de Autotelegraaf meldt Toyota-importeur Louwman & Parqui dat de verkopen van de Prius over 2008 tot en met november zijn opgelopen tot 6.475 stuks – bijna drie keer zoveel als in 2007, toen er 2.226 exemplaren van de Toyota Prius ‘over de toonbank’ gingen. De verkoop van de Honda Civic is zelfs meer dan verviervoudigd: van 1.025 naar 4.933 exemplaren. Toch verwacht Honda Nederland volgend jaar niet meer dan 5.000 Civic Hybrids af te zetten. Wel rekent Honda op extra verkopen door de komst van de Honda Insight, ook een hybride. Het door de fabrikant toegekende aantal van 2.950 Insights vindt Honda Nederland onvoldoende.

Uit de RDC-statistieken blijkt dat het merendeel van de kopers die kiezen voor een auto met een A- of B-label bestaat uit privépersonen en leasemaatschappijen. Opvallend is verder dat vooral jongeren tot 35 jaar en vrouwen kiezen voor een schone, zuinige auto. De populairste auto in de zuinigheidscategorieën A en B is de Opel Corsa. Op plaats twee staat de Toyota Aygo, waarvan het aandeel flink toeneemt. Datzelfde geldt voor de Peugeots 308, 207 en 107 en voor de Volkswagen Golf. Smart komt naar voren als het schoonste merk: liefst 98 procent van de Smarts hebben een A- of B-label. De merken Honda (74 procent) en Mini (70 procent) volgen.

Een ding is duidelijk: het nieuwe belastingregime werkt, autokopers kiezen eerder dan voorheen voor een groene auto. Sinds begin dit jaar krijgen consumenten 1.400 euro korting op de BPM bij de aankoop van een A-label auto en 700 euro voor een auto met B-label. Vanaf label D moeten ze juist een oplopend bedrag bijleggen. Ook hoeven leaserijders met een zuinige auto slechts 14 procent fiscaal bij hun inkomen op te tellen. Vanaf januari 2009 wordt dit beleid aangescherpt. Voor de categorie van zuinigste auto’s – waaronder de huidige hybrides ook vallen – hoeft dan helemaal geen BPM meer te worden betaald. Hybride-kopers hoeven vanaf volgend jaar ook slechts de helft van het tarief houderschapsbelasting neer te tellen.