Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden is verdeeld over financiële steun aan de Amerikaanse autofabrikanten. De Democraten echter, hebben hun tegenstem ingeruild voor een noodfonds waarmee de tijd moet worden overbrugd tot Barack Obama aantreedt als president van de VS.

De topmannen van General Motors (GM), Chrysler en Ford hebben hun noodplan verdedigd voor het Amerikaanse Congres. Net als de Senaat een dag eerder onderkennen de congresleden de ernst van de situatie maar betwijfelen ze of de auto-industrie door de staat ondersteund moet worden. Daarnaast is er onenigheid over waar het geld vandaan moet komen. Onder de Democraten gaan stemmen op om te putten uit de 700 miljard Amerikaanse dollar die gereserveerd zijn voor noodlijdende banken. Welwillende Republikeinen willen het geld halen uit het toegezegde potje van 25 miljard dollar om auto’s schoner en zuiniger te maken.

President Bush, die eerder deze week nog zei ‘We willen ons goede geld niet in een slechte zaak stoppen’, heeft zich nu aangesloten bij het voorstel van de Democraten. Hij stelt voor de 25 miljard dollar aan ‘groene lening’ uit te breiden en voor reddingsdoeleinden aan te wenden. De Grote Drie uit Detroit hadden gezamenlijk om 34 miljard dollar gevraagd. De Democraten en het Witte Huis zijn het nu eens om voorlopig een noodfonds van 15 tot 17 miljard dollar ter beschikking te stellen. Zodra Barack Obama in januari president wordt, zou een nieuw reddingsplan moeten worden uitgewerkt.

Deze week praat het Huis van Afgevaardigden verder en zal waarschijnlijk over het noodfonds worden gestemd. De Democraten zijn in het Congres in de meerderheid. Intussen heeft de machtige autovakbond United Auto Workers (UAW) zich achter de Grote Drie geschaard. Voorman Ron Gettelfinger ziet in dat concessies door werknemers nodig zijn om de Amerikaanse auto-industrie te redden. De UAW is bereid zaken als volledig doorbetaling van loon tijdens werkloosheid ter discussie te stellen. De werkgelegenheid in de VS is in november met meer dan een half miljoen banen teruggelopen.