Alfa Romeo voert diverse verbeteringen door op de 159, 159 Sportwagon, Brera en Spider. Het belangrijkste nieuws is dat de modellen een afslankkuur hebben gekregen.

Hoe mooi de Alfa-modellen ook waren, ze hadden één probleem: overgewicht. Met name in de Brera en Spider werd dit als een gebrek ervaren. Vandaar dat de Italianen de voorwielophanging, stabilisatiestang, remklauwen en de wielen lichter hebben gemaakt, met als resultaat 45 kilo gewichtsverlies.

Een andere verbetering is dat voortaan Q2, het sperdifferentieel dat zorgt voor krachtsverdeling tussen het linker- en rechterwiel, standaard is op de 159, Brera en Spider. De V6 3.2 versies hoeven hierdoor geen standaard vierwielaandrijving (Q4) meer te hebben, wat ook weer scheelt in gewicht. Aan de buitenkant zijn verder geen wijzigingen, alleen een nieuw assortiment lichtmetaal en wat nieuwe kleuren. Ook is het openen van de achterklep makkelijker gemaakt, een druk op het Alfa-logo volstaat voortaan.

Verbeteringen interieur
In het interieur zijn er wel de nodige wijzigingen, zo is het gebruiksgemak van de climate control en het navigatiesysteem verbeterd. Ook het instrumentarium heeft enkele wijzigingen ondergaan en er is voortaan meer keuze in afwerkingsstrips. In de Brera/Spider worden sportievere pedalen geïnstalleerd en in de 159 betere stoelen. Bovendien heeft de Sportwagon een ‘fix & fold’-systeem, waarmee de achterbank met een handbeweging is plat te leggen.

Voor de Nederlandse markt zijn er ook wat wijzigingen in uitrusting, een dual-zone climate control is voortaan standaard, en dat geldt ook voor het Blue&Me Bluetooth-systeem.