De invoering van trajectcontroles blijkt een gouden greep voor de staatskas. Vorig jaar leverden ruim 2,5 miljoen boetes bijna 76 miljoen euro aan inkomsten op. In 2006 werden 1,7 miljoen boetes uitgedeeld.

Volgens de woordvoerder van het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie komt de stijging doordat enkele trajecten pas halverwege 2006 in gebruik zijn genomen. Het BVOM verwacht dit jaar een daling van het aantal overtredingen, omdat er geen nieuwe trajectcontroles op de rol staan.

Bij een trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid over een grotere afstand gemeten. Hierdoor is er minder kans op een boete als een automobilist eventjes te hard rijdt. Het afschrikkingseffect van de controles blijkt groot, want slechts één procent van de passanten op de trajecten rijdt te hard, terwijl dat bij andere wegen volgens het bureau vijftien tot twintig procent is. “Automobilisten weten dat de pakkans honderd procent is”, aldus de woordvoerder van het BVOM. “Gemiddeld is de boete 29 euro per overtreding, dus het gaat niet om grove overtredingen.“