Tata wil het merk Daimler nieuw leven inblazen en positioneren boven Jaguar. Daarmee moet het edelmerk een concurrent worden van Rolls Royce en Maybach, zo meldt de Engelse krant Times.

Toen het Indiase Tata dit jaar Jaguar en Land Rover overnam van Ford kreeg het ook de rechten in handen van het luxemerk Daimler. Op dit moment heeft Daimler slechts een model, de Super Eight. Dat is eigenlijk niets meer dan een extra luxe versie van de Jaguar XJ.

Het ondergeschoven kindje krijgt onder Tata-vleugels een nieuwe positionering. De Indiërs zien met name in opkomende markten als Rusland, het Midden Oosten en Azië kansen voor het luxemerk. Tata wil ruim een miljard euro investeren in de drie merken tezamen.

Overigens gaat het Jaguar voor de wind sinds het merk in handen is van Tata. Dat is puur te danken aan de nog onder Ford-vleugels ontwikkelde XF die een verkoopstijging van 31 procent voor het merk realiseerde. Land Rover, bij de overname in tegenstelling tot Jaguar nog winstgevend, vergaat het dankzij de hoge brandstofprijzen en slechte Amerikaanse markt een stuk minder.