Onder de nieuwe spoedwet van minister Eurlings van Verkeer komen er op maar liefst 43 plaatsen snel nieuwe rijstroken bij. Aanvankelijk zou de wet voor 22 projecten uitkomst bieden, maar een slimme aanpassing van het plan verdubbelt de mogelijkheden.

Het kabinet stelde de commissie-Elverding aan om te zoeken naar een oplossing tegen de vertraging die veel wegenprojecten opliepen door milieu- en procedurele eisen. Afgelopen voorjaar presenteerde de werkgroep een uitgebreid plan dat de aanlegtijd van een nieuwe rijstrook zou halveren. Kern van het advies was een vereenvoudigde milieutoets. Op 22 wegen zou dit plan van toepassing kunnen zijn. Het kabinet heeft echter een manier gevonden om het voor bijna twee maal zo veel projecten op te laten gaan.

In plaats van de milieueffecten voor het gehele omliggende gebied van het te verbreden deel snelweg te voorspellen, beperkt het kabinet zich tot de volgende aansluiting en tot een kilometer aan weerszijden van de weg. De luchtkwaliteit in het gebied daaromheen gaat mee in de landelijke meting. De nieuwe wet biedt uitkomst voor beruchte knelpunten zoals de A12 bij Gouda, de A1 bij Diemen en de A2 bij Everdingen.