De truckbranche heeft gisteren duidelijk laten weten niet te spreken te zijn over de houding van het kabinet betreffende de hoge brandstofprijzen. Even leken de acties effect te hebben, want de Tweede Kamerleden kwamen in allerijl bijeen voor een debat. Maar minister Bos van Financiën houdt voet bij stuk: de verhoging van de dieselaccijns gaat gewoon door.

Gezien de hoge brandstofprijzen, die uiteraard een groot effect hebben op de transportbranche, leek het enkele Kamerleden de overweging waard om de accijns op diesel niet met nog eens drie cent te verhogen. Minister Bos gaf aan kennis te nemen van deze gedachtes, maar stelde verder dat de Tweede Kamer met de verhoging heeft ingestemd en dat de maatregel per 1 juli gewoon in gaat.

De transportsector probeerde politiek Den Haag van gedachten te doen veranderen, door gisteren het Nederlandse verkeer te ontregelen. Lange tijd reden vrachtauto’s met een gangetje van slechts vijftig kilometer per uur over de snelwegen en de A2 werd zelfs even helemaal vastgezet. Vooral voor kleine transportbedrijven is de maat vol. “Bedrijven met een sterke positie berekenen die kostenstijgingen gewoon door aan hun klanten”, zegt een woordvoerder van de Verenigde Eigen Rijders Nederland. “De kleintjes redden dat niet, zij hebben geen dieselclausules in hun contracten. Zij worden afgeknepen door hun opdrachtgevers.”

FNV Bondgenoten voegt daaraan toe: “Deze bedrijven moeten nu echt knokken om te overleven. Daar hoort dan actievoeren bij.” Voorlopig blijven verdere acties echter nog even uit. De brancheorganisaties wachten eerst het overleg af tussen vervoerders en het kabinet. Volgende week schuiven onder meer minister Eurlings van Verkeer, minister Van der Hoeven van Economische Zaken en staatssecretaris De Jager van Financiën aan voor een goed gesprek met de chauffeurs.