BMW heeft samen met talloze partners, onder andere uit de Europese vluigtuigindustrie, een prototype onthuld voor een nieuw type waterstoftank. Een belangrijke ontwikkeling in de zoektocht naar alternatieve brandstoffen.

De nieuwe waterstoftank is gemaakt van composiet materiaal, waarmee een reductie naar slechts een derde van het gewicht van de conventionele stalen tank wordt bereikt. Bovendien is het nieuwe prototype veel compacter omdat veel techniek in de tank is geïntegreerd. Het opslagproces van vloeibare waterstof is vereenvoudigd en de productie van de tank is minder omslachtig.

Raymond Freymann, directeur van de ontwikkelingsafdeling, noemt de demonstratie van het prototype ‘een belangrijke stap in de toekomst van waterstof’. “Met 10 kilo waterstof kan een actieradius van meer dan 500 kilometer bereikt worden”, aldus Freymann.

Opslag is nog steeds een van de grootste problemen van waterstof en daarmee ook de actieradius van voertuigen op deze brandstof. BMW is een van pioniers op het gebied van waterstof en heeft met de Hydrogen 7 een auto in productie die zowel op waterstof als op benzine rijdt.