Op de Salon van Parijs staat dit najaar de stand van Mitsubishi voor een groot deel in het teken van de Lancer. Het duo Sportback en Ralliart zorgen er voor een verbinding tussen de ‘gewone’ Sports Sedan en de ultrasportieve Evolution.

De extra aandacht voor de Lancer valt samen met het 35-jarig bestaan van de typeaanduiding. Bovendien is het model precies dertig jaar geleden op de Franse markt geïntroduceerd.

De Lancer Sportback is specifiek gericht op het Europese publiek. In Europa maakt de stationwagonvariant zeventig procent van de Lancer-verkopen uit. Het productiemodel is grotendeels ontleend aan de Concept-Sportback die in 2005 werd gepresenteerd. De Sportback is 4,58 meter lang en biedt veel interieurruimte. De standaard 288 liter kan worden vergroot tot maximaal 1.394 liter door alle achterzittingen in te klappen.

De Mitsubishi Lancer Sportback is vanaf de herfst verkrijgbaar in Europa met een keuze uit twee benzinemotoren (een 1,5-liter met 109 pk en een 1,8-liter met 143 pk) en een tweeliter dieselmotor met 140 pk. Vanaf volgend voorjaar komt er een nieuwe dieselmotor die voldoet aan de Euro 5-norm. Deze krachtbron past in de nieuwe milieustrategie van Mitsubishi met als motor ‘Eén segment / Eén groene oplossing’.

In dat kader zal de motor ook geleverd worden in de nieuwe Ralliart-uitvoering. Dit model dicht het gat tussen de Lancer Evolution en de eenvoudigere Lancer-versies. De auto beschikt bijvoorbeeld over dezelfde aluminium motorkap als de Evolution. Ook is de Ralliart uitgerust met permanente vierwielaandrijving en transmissie met dubbele koppeling. In tegenstelling tot de Evolution ontbreken echter Active Yaw Control, Sport ABS en Super Sport-modus. Ook de motor is net iets minder pittig. De 2,0-liter turbomotor is gedowntuned tot 240 pk en 353 Nm. De Lancer Ralliart komt in de loop van 2009 als vierdeurs en als vijfdeurs op de Europese markt.