De huidige biobrandstoffen zijn niet de beste investering in duurzaamheid. Dat zegt het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) op basis van een studie, die het gisteren aanbood aan het Europees Parlement. Het MNP pleit voor het omzetten van tweede generatie biobrandstoffen in stroom.

Het MNP-rapport is een reactie op de voorstellen voor energie en klimaat, die de Europese Commissie in januari deed. De Commissie streeft om in 2020 tien procent van de brandstoffen in de transportsector schoon of hernieuwbaar te laten zijn. Dit lukt alleen met duurzaam geproduceerde biobrandstoffen.

Het MNP concludeert nu dat de huidige biobrandstoffen in conflict zijn met een andere milieudoelstelling, het behouden van biodiversiteit. Voor brandstof uit palmolie bijvoorbeeld worden enorme tropische wouden gekapt, waardoor veel flora en fauna verloren gaan.

Daarnaast gaat de eerste generatie biobrandstoffen – uit granen, mais en suikerbieten – ten koste van de voedselvoorziening in (vooral arme) landen, die zulke voeding importeren. Deze negatieve effecten worden nog eens versterkt door andere landen. Behalve de EU willen de Verenigde Staten de bio-ethanol productie de komende jaren flink gaan opvoeren.

Het MNP is ook kritisch over de benodigde landbouwgrond voor de EU-doelstelling. Zelfs als het huidige Europese landbouwbeleid op de schop gaat, beschikken de EU-landen nog maar over de helft van de zestien miljoen hectare die in Europa nodig zou zijn (naast nog eens zo’n hoeveelheid buiten Europa).

Tweede generatie biobrandstoffen hebben volgens het MNP minder nadelen. Omdat ze worden geproduceerd uit oneetbare gewassen als grassen, landbouwresten en houtafval, blijven de biodiversiteit- en voedselnadelen achterwege. Bovendien is het rendement stukken hoger wanneer de biobrandstoffen worden omgezet in stroom. Een hybride auto kan vier keer zo lang rijden op stroom uit houtsnippers, dan op biodiesel uit dezelfde hoeveelheid hout.

Als meest duurzaam komen uit de bus auto’s op waterstof, hybride auto’s, oplaadbare hybride auto’s en volledig elektrische voertuigen. Omdat deze nog nauwelijks commercieel worden geproduceerd in Europa, beveelt het MNP aan deze technologieën beter te gaan benutten.