Het gaat niet goed met Maybach. De ultraluxe limousines zijn exclusiever dan het bedrijf zich zou wensen. Er werden afgelopen jaar wereldwijd slechts 146 auto’s verkocht, dat is maar 10% van het geplande aantal.

Ook de groei in de verkopen is gestagneerd, waardoor Daimler-topman Dieter Zetsche genoodzaakt is om toe te geven dat het niet geheel volgens planning loopt: “Het kon wel eens snel afgelopen zijn, om te voorkomen dat de situatie nog erger wordt”.

Er zijn op dit moment dan ook geen plannen voor een opvolger van de 57 en 62, en van de onlangs geïntroduceerde Landaulet worden ook geen wonderen verwacht. Daarmee zou de Landaulet wel eens de boeken in kunnen gaan als ‘het laatste Maybach-model’.

Het roemruchte Duitse merk, dat in 2002 nieuw leven werd ingeblazen met een op de Mercedes S-Klasse gebaseerd model, heeft ondanks alles goed werk verricht, volgens Zetsche. “Maybach heeft bewezen op hetzelfde niveau te kunnen opereren als Rolls Royce en Bentley”. De toekomst zal moeten uitwijzen hoe lang Maybach nog bestaat, maar het lijkt erop dat het merk zijn langste tijd heeft gehad.