Het is Daimler gelukt om een lithium-ion accu te integreren in een hybride auto voor serieproductie. Vanaf 2009 is de technologie beschikbaar in de Mercedes S400 BlueHybrid.

Hybride auto’s hebben gewoonlijk een nikkel-metaalhybride accu. Ten opzichte van deze accu’s zijn lithium-ion accu’s efficiënter en hebben ze een betere verhouding tussen gewicht en vermogen (in dit geval: 1.900 Watt per liter). Fabrikanten worstelen echter met de stabiliteit van de Li-ion accu wanneer die is geïntegreerd in hybride auto- technologie.

Daimler heeft dit probleem nu opgelost en direct gepatenteerd. De fabrikant integreert de accu in het klimaat- regelingssysteem van de auto. Dit garandeert een optimale werktemperatuur van 15 tot 35 graden. Volgens Daimler verlengt dit de levensduur en vergroot het de prestaties. De lithium-ion accu is dusdanig compact dat hij onder de motorkap te plaatsen is en dus geen andere ruimte inneemt.

Volgend jaar kunnen consumenten voor het eerst kennismaken met de combinatie van een benzine-elektro hybride en Li-ion technologie in de Mercedes-Benz S400 BlueHybrid. Het wordt ‘s werelds zuinigste luxesedan met een verbruik van 7,9 liter op honderd kilometer, oftewel 1 op 12,6. De CO2-uitstoot is 190 gram per kilometer.

De S400 BlueHybrid ontbreekt het niet aan vermogen. Maximaal produceert de auto 299 pk en 375 Nm. De hybride versnelt van nul tot honderd kilometer per uur in 7,3 seconden en heeft een begrensde topsnelheid van 250 kilometer per uur.

Extra vermogen wordt geleverd wanneer de hybride techniek wordt gecombineerd met de BlueTec dieseltechnologie van Mercedes. In 2010 komt Mercedes hiermee in de S300 BlueTec Hybrid. Deze hybride, met een viercilinder 2,2-liter twinturbo dieselmotor en elektromotor, zou 221 pk opleveren.

De Mercedes S400 BlueHybrid wordt gepresenteerd op de Autosalon van Genève, die morgen opent. De Europese verkoop gaat in de zomer van 2009 van start.