Saab heeft ons lang in spanning gehouden met allerlei teasers, maar nu is eindelijk het doek af van de Saab 9-X. Een concept voor het eerste model van Saab in de Golf-klasse.

De 9-X moet een wederopstanding van het merk Saab worden, samen met de in Detroit gepresenteerde 9-4 X Bio Power. Waarschijnlijk krijgt het uiteindelijke productiemodel de naam 9-1 mee, maar dan is het inmiddels al 2011. Vergeleken met de al bijna productierijpe 9-4 X is de nieuwe kleine ‘een nog veel verder van m’n bed show’, aldus de PR-dame van Saab Nederland.

Het design is typisch Saab en laat de geschiedenis van het Zweedse merk als vliegtuigbouwer herleven. Het zwevende dak en de ‘icecube’-achterlichten maken de 9-X tot een unieke verschijning. De zonnecellen in het dak zorgen voor het opladen van de accu’s van de hybridemotor.

De kleine Saab zal, wanneer hij in productie gaat, van de band rollen in Trollhättan. In die fabriek gaat GM vanaf 2010 uitsluitend kleine- en nichemodellen bouwen. Dat gebeurt pas op het moment dat de 9-3 en 9-5 aan vervanging toe zijn; de nieuwe generaties van deze modellen worden in Duitsland gebouwd.