Liefhebbers van luxeauto’s en sportwagens opgelet! Je hoeft niet te wachten tot de officiële presentatie op de Autoshow van Genève in maart 2009. Zelfs niet op de officiële ‘papieren’ introductie volgende week. Nu al verblijden we je met de detailinformatie en enkele foto’s van de gloednieuwe Porsche Panamera. Het moet gezegd: Porsche heeft goed z’n best gedaan.

De nieuwe Porsche is niet zomaar een snelle auto zoals we die van het merk gewend zijn. De Panamera is tevens een luxe Gran Turismo met heerlijk veel ruimte. De auto heeft vier deuren en een achterklep, zoals bij een hatchback. De 450 liter bagageruimte kan worden vergroot, vooral door het neerklappen van de achterstoelen, tot ongeveer 1.500 liter. Uiterlijk heeft de nieuweling coupé achtige trekjes. De Porsche Panamera is zodoende een concurrent voor verschillende duurdere auto’s, zoals de Maserati Quattroporte, Bentley Continental en BMW 7-serie.

Kijken we naar de buitenkant, dan zien we duidelijke Porsche-kenmerken. Zie de brede wielkasten achter en de hooggeplaatste verlichtingsunits. De relatief korte auto (2,92 m wielbasis) staat garant voor een goede wendbaarheid. De auto is 4,97 m lang, 1,93 m breed en 1,42 m hoog. De fabrikant heeft 400 kg gewicht weten te besparen door veel aluminium en magnesium te gebruiken. Er blijft minder dan 2.000 kg auto over. Samen met andere ingrepen, zoals toepassing van een klein toerental bij gelijkmatige snelheid, levert dit 20 procent zuiniger brandstofgebruik op. Wat dat in absolute getallen betekent, moeten we helaas nog even schuldig blijven.

Waarover we je niet langer in spanning houden, zijn de motoren. De basisversie Panamera is uitgerust met de atmosferische 3,6 liter V6-motor die ook in de Porsche Cayenne ligt. Deze genereert zo’n 300 pk. De Panamera S en Panamera Turbo krijgen beide een 4.8 V8-motor. In de S-variant levert ‘ie ongeveer 400 pk en in de Turbo 500 pk. Deze twee Panamera varianten verschijnen eerst op de markt, over een klein jaar. In 2011 komt ook nog een Panamera Hybrid. Uitgerust met een V6 en 50 pk-elektromotor zal de Hybrid de zuinigste van alle exemplaren zijn, maar evengoed 350 pk voortbrengen. De hybride krijgt in eerste instantie nikkel-metaalhybride accu’s, later hoopt Porsche lithium-ion accu’s te kunnen leveren die even goed presteren. Alle motoren zijn bedoeld voor benzine, er komt geen diesel-Panamera.

Veel van de onderhuidse techniek is nieuw. Een voorbeeld is de geavanceerde, elektronisch geregelde luchtvering. Samen met een adaptief dempersysteem en actieve stabilisatoren zorgen ze voor een comfortabele rit – ook bij sportief rijden. De Porsche wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als alternatief biedt het merk de PDK-transmissie met dubbele ‘natte’ koppeling, die schakelt in slechts 200 millisec. Achterwielaandrijving is standaard op de Panamera en Panamera S. Vierwielaandrijving – afkomstig uit de vernieuwde 911-serie – is optioneel (en duurder). De Panamera Turbo heeft standaard 4×4.

De turboversie is uiterlijk te onderscheiden van de andere twee Panamera’s. Aan de voorzijde heeft de Turbo ‘zwevende’ richtingaanwijzers en een grotere luchtinlaat, aan de achterzijde zijn de dubbele uitlaten – aan beide zijden – hoekiger. Omdat te voorkomen dat dit krachtmonster bij hoge snelheid van de weg vliegt, is de Panamera Turbo voorzien van een achterspoiler. Het omhoog brengen en uitklappen ervan gebeurt automatisch.

De Panamera wordt door Porsche gebouwd in Leipzig, terwijl Volkswagen de carrosserie levert. In eerste instantie wil de fabrikant 20.000 stuks per jaar proberen af te zetten, waarvan 4.000 Turbo’s. De productie kan probleemloos opgevoerd worden tot ruim 50.000 auto’s per jaar. De exacte prijzen zijn nog onbekend, maar als richtlijn kan worden uitgegaan van 80.000 euro voor het instapmodel met V6.