EuroNCAP heeft twaalf nieuwe modellen tegen het blok gezet, acht ervan halen de maximale vijf sterren inzittendenveiligheid. Met de voetgangersveiligheid is het nog steeds slecht gesteld, hoewel enkele modellen drie van de vier sterren scoren.

Het is de laatste keer dat EuroNCAP volgens de ‘oude’ methode de veiligheid beoordeelt. Vanaf volgend jaar moeten de testauto’s standaard voorzien zijn van ESP om de vijfde veiligheidsster te kunnen halen. Uit de nieuwste test blijkt dat het met de inzittendenveiligheid goed is gesteld, bijna alle belangrijke modellen halen de maximale vijf sterren, de kinder- en voetgangersveiligheid laat nog vaak te wensen over.

De Alfa Romeo Mito, Ford Fiesta, Honda Accord, Opel Insignia, Peugeot 308CC, Renault Megane, Volkswagen Golf VI en de Volvo XC60 scoren allemaal vijf sterren. De Ford Ka kwam niet verder dan vier, zijn technische broertje Fiat 500 haalde vorig jaar wél vijf sterren. De Mercedes Viano kreeg vier sterren en de Ford Ranger slechts twee. Over de Dacia Logan is EuroNCAP niet te spreken. In basisuitvoering haalt het model drie sterren, met de optionele veiligheidsuitrusting vier. De organisatie is van mening dat de Logan standaard uitgerust moet zijn met alle veiligheidsmiddelen.

De veiligheid van kinderen in zitjes is nog steeds niet optimaal, geen van de geteste auto’s haalt de volledige vijf sterren maar ook geen enkele auto scoort er minder dan drie. De voetgangersveiligheid is nog steeds slecht, alleen de Ford Fiesta, Honda Accord en Volkswagen Golf weten een acceptabele drie sterren te halen. De Dacia Sandero en Mercedes Viano komen niet verder dan een ster.

EuroNCAP heeft deze keer voor het eerst whiplash-tests uitgevoerd. Bij 25 modellen testte de organisatie de kans op een whiplash bij een aanrijding van achteren. De uitkomst is schokkend: slechts vijf modellen (Alfa Romeo Mito, Audi A4, Opel Insignia, Volkswagen Golf en Volvo XC60) krijgen de beoordeling ‘goed’. Zelfs auto’s met pro-actieve hoofdsteunen, zoals de BMW X3 en Mercedes M-klasse scoren niet meer dan ‘matig’.