Om de veiligheid van voetgangers bij een aanrijding beter te waarborgen gaat ook Mercedes haar auto’s voorzien van een zogenaamde opklap-motorkap. Nieuw is dat de autobestuurder deze na een beperkte crash kan ‘resetten’. Dat scheelt weer een bezoekje aan de garage.

Om een auto veiliger te maken voor voetgangers richten fabrikanten zich vooral op de voorzijde: de bumper, spoiler en motorkap. Wordt bij het ontwerp van deze onderdelen geen aandacht besteed aan voetgangers, dan kunnen bij een ongeval hun benen onder de wagen komen, terwijl de rest van het lichaam over de motorkap slaat. Geen pretje dus.

Om dit te voorkomen plaatsen autofabrikanten de voorspoilers lager, geven ze hun auto’s een langere, afgeronde neus en plaatsen ze een zachte schuimbalk achter de voorbumpers en spoilers. Daarnaast brengen ze een ‘kreukelzone’ aan, een loze ruimte direct onder de motorkap waarin de voorste auto-onderdelen kunnen vervormen. De motor en andere onderdelen liggen daarvoor lager dan voorheen.

Maar hoe zorg je voor een kreukelzone wanneer de auto geen compacte motor heeft? Of wanneer de carrosserie aerodynamisch gezien beter laag kan blijven aan de voorkant? Enkele jaren geleden kwamen verschillende fabrikanten met de opklap-motorkap, die pas bij een aanrijding omhoog komt. Net als bij een gordelspanner neemt een sensor waar of er sprake is van een botsing vooraan de auto en regelt een boordcomputer zonodig dat de motorkap aan de raamkant enkele centimeters omhoog komt – alles in een fractie van een seconde.

Onder meer de Honda Legend, Citroën C6 en Jaguar XK zijn uitgerust met een opklap-motorkap. Mercedes-Benz zet nu de volgende stap: bij een beperkte crash (op een paaltje rijden bijvoorbeeld) kan de bestuurder de motorkap normaal openen en de veer van de motorkapscharnier opnieuw spannen. De auto is dan direct weer klaar voor gebruik. Als eerste komt dit systeem standaard beschikbaar op de nieuwe Mercedes E-klasse, die volgend jaar wordt gepresenteerd.

De nieuwe Mercedes E is al uitvoerig getest op veiligheid. Eerst zijn op de computer 1.500 virtuele ongevallen geanalyseerd, daarna nog eens 150 ‘echte’. In totaal heeft het model veertig verschillende soorten ongelukken ondergaan, inclusief koprollen. Niet alleen voetgangers zullen veiliger af zijn met de nieuwe Mercedes E. De inzittenden krijgen standaard maar liefst negen airbags ter beschikking, plus twee optionele. Als dat niet goed zit, dan weten wij het ook niet meer.