Volgens het Engelse taxatiebureau Eurotaxglass is de Mini Cooper D het meest waardevaste automodel. Na drie jaar en 60.000 gereden kilometers schrijft de Mini slechts 36,8 procent van zijn nieuwprijs af.

Een Engelsman, Fransman en een Italiaan voeren de lijst met meest waardevaste auto’s aan. Tijden veranderen, zou je denken. Die Engelsman, de Mini Cooper D, is eigenlijk een Duitse auto (BMW), het Franse model, de Citroën C1, is in de basis Japans (broertje van de Toyota Aygo) en die Italiaan is een Ferrari. Deze drie modellen behouden respectievelijk 63,2, 61,2 en 60,9 procent van hun nieuwwaarde na drie jaar en 60.000 kilometer.

De zustermodellen van de Citroën C1, de Toyota Aygo en Peugeot 107, staan op de vierde en vijfde plaats, gevolgd door de Smart ForTwo. Opvallend is de hoge notering van de Seat Leon TDI, die 55,4 procent van zijn waarde behoudt, goed voor een zevende plaats. De eerste Duitse auto (op de Smart na) vinden we pas op plaats tien, de Porsche 911 Carrera. Hij moet de Toyota Prius nog voor zich dulden.

De restwaarde van de exoten die in de lijst staan, zoals de Ferrari F430, Lamborghini Murcielago en de Porsche 911 is niet helemaal reëel, omdat deze auto’s niet zoveel kilometers rijden. In feite ligt de restwaarde van dit soort auto’s nog veel hoger.

De slechtste investering doe je volgens Eurotaxglass in een Alfa Romeo 166, Saab 9-5, Kia Magentis, Opel Vectra en zo ongeveer iedere willekeurige Rover of MG. Op de 9-5 na zijn deze modellen overigens niet meer nieuw verkrijgbaar. In de gehele lijst zijn 55 modellen opgenomen dus waarschijnlijk zijn er wel modellen te bedenken waar je nóg harder op afschrijft, zoals een Nederlands taxatiebureau eerder dit jaar liet zien.