De leaseprijzen zijn in het derde kwartaal van 2008 naar een nieuw hoogtepunt gestegen, zo blijkt uit de meest recente cijfers van het CBS. Met name auto’s in het C-segment zijn verhoudingsgewijs duurder in de lease geworden.

De prijsindex van leaseauto’s staat in het derde kwartaal van 2008 op 123,9, het hoogste punt ooit. Een stijging van 1,2 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2008 en 0,5 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden. Het C-segment, ook wel de Volkswagen Golf-klasse genoemd, steeg het hardst met een index van 126,4.

De typische zakensegmenten D (Ford Mondeo) en E (BMW 5-serie) laten een index zien van 123,6 en 123,3. Leaseklanten in het B-segment (Peugeot 207) zijn het beste af, de prijsindex is ten opzichte van het derde kwartaal van 2007 zelfs gedaald met 1,1 procent en staat nu op 118,1.

Het CBS kijkt alleen naar de prijzen voor de operationele autolease exclusief brandstof, daar kan de stijging dus niet op teruggevoerd worden. Het derde kwartaal van 2001 is in de index van het CBS het uitgangspunt van honderd.

Tot en met september zijn in 2008 122.713 leaseauto’s geregistreerd, een forse daling van 6,8 procent. Slechte cijfers, vooral als je bedenkt dat de totale autoverkoop in Nederland een lichte stijging laat zien. De meest geleasede merken in Nederland zijn Volkswagen, Ford, Peugeot, Toyota en Renault.