Naast de nieuwe 2,2-liter dieselmotor die Mazda in Parijs presenteerde, komt het Japanse merk ook met een nieuwe 1,6-liter zelfontbrander. Deze 90 pk sterke CiTD komt in de plaats van de 68 pk sterke 1.4. In tegenstelling tot zijn voorganger zal deze krachtbron vanaf volgend voorjaar ook leverbaar zijn op de Mazda2 in Nederland.

De Nederlandse importeur besloot aanvankelijk af te zien van de dieselvariant van de nieuwe Mazda2, die sinds het eind van 2007 op de markt is, omdat voor de 1,4-liter motor geen roetfilter beschikbaar was. De extra belasting die daardoor gerekend zou moeten worden, maakte de uitvoering financieel onaantrekkelijk. De nieuwe 1,6-liter dieselmotor is wel standaard uitgerust met een roetfilter en zal daarom ook naar Nederland worden gehaald.

Met een vermogen van 90 pk en een maximumkoppel van 205 Nm sprint de Mazda2 diesel in 11,4 seconden van 0 tot 100 kilometer per uur. De topsnelheid is 173 kilometer per uur. Het verbruik blijft ondertussen keurig binnen de perken. Per 100 kilometer is gemiddeld 4,2 liter diesel nodig. De CO2-uitstoot bedraagt 112 gram per kilometer. Daarmee valt de dieselvariant van de Mazda2 in het toekomstige tussentarief van twintig procent bijtelling voor zakelijke rijders.