“Zolang het consumentenvertrouwen niet terugkeert, kan de auto-industrie zich niet herstellen.” Carl-Peter Forster van GM Europe richt zich tot Europese politici en vraagt ze om ondersteunend beleid en subsidies voor schone auto’s.

De vice president van General Motors (GM) en topman van GM Europe, Carl-Peter Forster, stond tijdens de presentatie van nieuwe GM-modellen op de Autosalon van Parijs stil bij de wereldwijde kredietcrisis. De gevolgen daarvan zijn al enige maanden te merken in Noord-Amerika en verspreiden zich nu over West-Europa. De autoprijzen nemen toe door de hoge prijzen van grondstoffen als metalen. Tegelijkertijd neemt de koopkracht van consumenten af, zeker in Groot-Brittannië waar het Britse pond sterk in waarde is verminderd.

Het gevolg merken de autorijders in hun portemonnee: autorijden wordt steeds duurder. Als voorbeeld noemt Forster Duitsland. Terwijl de gemiddelde prijsstijging van consumentenproducten daar op 15,6 procent ligt, zijn de kosten voor autorijden met 25,5 procent omhoog gegaan. Sinds 2000 betalen de Duitsers 12 procent meer voor een nieuwe auto, 42,5 procent meer voor benzine en 76 procent meer voor dieselolie.

Europese politici moeten daarom actie nemen om de economie te stimuleren, de kredietcrisis op te lossen en het consumentenvertrouwen te herstellen. Natuurlijk hebben ook de marktpartijen hun verantwoordelijkheid, maar, aldus Forster: “Onze pogingen zijn ernstig beperkt door een serieus tekort aan geld.” Hij verwijst hiermee naar het verschijnsel dat, sinds de kredietcrisis, autobouwers slechts beperkt geld kunnen lenen van banken. Ook de verminderde toegang tot geld bij de eigen financieringsinstututen kan leiden tot 20 tot 30 procent minder beschikbare auto’s voor verkoop en leasing.

Forster heeft ook nog een wensenlijstje voor de politici om auto’s milieuvriendelijker te maken. Naast haalbare, gefaseerde invoering van milieunormen die gelijk zijn voor de gehele EU vraagt de GM-topman om geld. Allereerst is subsidie nodig voor de ontwikkeling van infrastructuur voor biobrandstoffen, zoals benzinepompen. Voor de ontwikkeling van doorbraaktechnologieën – GM denkt bijvoorbeeld aan elektrische auto’s met een grote actieradium – zijn superkredieten nodig. Ten slotte vraagt Forster ook om belastingvoordelen waarmee consumenten worden gestimuleerd om schone auto’s te kopen.