Renault Megane 2009

De nieuwe Renault Megane is een feit. Vorige week lekten de eerste foto’s uit van de nieuwe compacte middenklasser en nu geeft Renault alle officiële informatie vrij.

De nieuwe Megane is volgens Renault ‘een geheel van elementen uit de sportwereld en echte passie voor auto’s’. Waarmee maar gezegd is dat het merk hoog opgeeft over de vormgeving. Andere speerpunten van de nieuwe Megane zijn: comfort, veiligheid, betrouwbaarheid en kwaliteit. Met name bij die laatste twee valt er winst te behalen en wil het merk de fouten uit het verleden wegpoetsen.

Dat zien we terug in de ‘mooi afgewerkte naden’ en fraaie, kwalitatief hoogwaardige materialen in zowel interieur als exterieur. Het dashboard heeft veel weg van dat in de Laguna en dat is een compliment. Het instrumentenpaneel bestaat uit een moderne mix van analoge en digitale meters en airconditioning is altijd standaard. Daarnaast is er een keur aan audio- en navigatiesystemen verkrijgbaar.

Het motorenaanbod start met de 1.6 16v benzinemotor, die verkrijgbaar wordt met 100 en 110 pk. Volgende stap is de 2.0 16v met 140 pk, gevolgd door de TCe met 180 pk. Later komt daar een nieuwe 1.4 TCe met 130 pk bij. Het dieselaanbod start met 90 en 110 pk dCi’s, een upgrade van de bestaande motoren. Nieuw is de 130 pk sterke dCi en in de toekomst komen er 150 en 160 pk sterke diesels bij.

Uiteraard is de Megane ten opzichte van de vorige een stukje gegroeid. Hij meet 4,30 meter van bumper tot bumper en heeft een wielbasis van 2,64 meter. De bagageruimte nam flink toe tot 405 liter. Ondanks de toename in grootte werd de Megane acht kilo lichter. In december 2008 komt de vijfdeurs als eerste van zes varianten op de markt, op de Autosalon van Parijs beleeft hij z’n debuut.