Saab 9-X Air Concept

Saab heeft de 9-X Air officieel bevestigd. Eerder deze week lekten foto’s uit van de concept car die Saab tot de Salon van Parijs geheim had willen houden. Volgens Saab geeft de 9-X Air aan hoe een toekomstige cabriolet van het Zweedse merk eruit kan komen te zien.

Saab wil dus niet bevestigen dat de 9-X Air een directe voorbode is van een nieuwe 9-3 Cabriolet. Het studiemodel wordt exact 25 jaar na de eerste Saab Cabriolet onthuld. Destijds was de IAA in Frankfurt het podium van de onthulling, ditmaal is de eer aan Parijs.

In het ontwerp van de Saab 9-X Air staat de ‘Canopy Top’ centraal. Dit is een glaspartij die rond de cabine loopt, inclusief de brede achterruit. De C-stijlen dragen de Canopy Top en vergrendelen de achterruit. Zo kunnen de inzittenden met het dak open van de frisse lucht genieten, zonder dat de wind terugslaat in het interieur.

De Saab 9-X Air deelt de aandrijflijn met de 9-X BioHybrid Concept. Dat betekent dat in het vooronder een compacte 1,4-liter BioPower-turbomotor ligt, die goede prestaties combineert met een relatief gunstig verbruik. Saab heeft niets aan het toeval overgelaten om het milieu te ontzien en gebruik gemaakt van onder meer turbokracht, biobrandstof, hybridetechniek en ‘rightsizing’. Waarschijnlijk probeert Saab met dat laatste gewoon ‘downsizing’ op een eufemistische manier te zeggen. Het gaat er in ieder geval om de cilinderinhoud zo goed mogelijk af te stemmen op de prestaties die van de auto worden verwacht.