De Rabobank stelt in een rapport over de toekomst van de autobranche dat de Autoboulevard en de huidige opzet van showrooms zijn langste tijd heeft gehad. De bank zegt dat ondernemers de kansen moeten inzien van andere showroomconcepten en doelgroepgerichte klantbenadering.

“Het is hoog tijd voor een andere invulling van de autoboulevards,” stelt sectormanager Thomas Edens van Rabobank Nederland in het rapport Blik in de toekomst, verder in automotive. In het rapport staat dat de kosten van een showroom niet in verhouding staan met de verkoopmarges. “Nieuwe showroomconcepten in combinatie met een online visitekaartje zijn onmisbaar,” aldus Edens.

Volgens hem denken de huidige dealers te weinig vanuit de mobiliteitsbehoefte van de klant. “Kijk naar de opkomst van elektrische auto’s, waarbij ook nieuwe spelers op de markt komen. Daarbij zal ook de onderhouds- en reparatiemarkt sterk veranderen door minder onderdelen en reparatie aan huis.”

Dat de automarkt het niet makkelijk heeft op dit moment is bekend. Het rapport spreekt van ‘minimale verkoopmarges, schaalvergroting die vrij weinig voordeel heeft opgeleverd en een tamelijk verouderd businessmodel’ en wijst op veranderende behoefte van de consument. Edens nog een keer: “‘Dit alles bij elkaar levert een turbulent scenario op voor de automotivesector, waar ondernemers tijdig met hun bedrijfsstrategie op in moeten spelen.”