Autosloop

Zo’n vijf tot tien procent van de aangeboden auto’s in Duitsland voor de sloopregeling belandt niet op de sloop. De auto’s worden illegaal doorverkocht aan handelaren in Afrika en Oost Europa.

Het succes van de Duitse sloopregeling brengt criminaliteit met zich mee. Het Duitse blad Bild meldt dat vijf tot tien procent van de ingeleverde auto niet op de sloop belandt. Demontagebedrijven verkopen de ‘sloopauto’s’ door aan handelaren die de wagens vervolgens exporteren naar Afrika en Oost Europa.

Een van de belangrijkste doelstellingen van de sloopregeling in Duitsland is dat het milieu erbij gebaat is als de oude, vervuilende auto’s van de weg verdwijnen. In totaal zou het om 25.000 tot 50.000 niet gesloopte auto’s gaan maar de Duitse overheid ontkent dat. Wel bevestigt het Duitse Ministerie van Financiën tegenover FD.nl dat er zo’n honderd onderzoeken naar fraude lopen.

Tot nu toe maakten zo’n 500.000 consumenten gebruik van de Duitse sloopregeling. De autodemontagebedrijven kunnen de grote stroom amper aan. Door het gigantische aanbod van schroot is de prijs gekelderd. Het doorverkopen van ingeleverde sloopauto’s is daarom veel lucratiever.