Vanaf begin volgend jaar komt een beperkt aantal Mercedessen B-klasse op waterstof op de markt. De geheel vernieuwde brandstofcel is verbeterd in vermogen, koppel, bereik, betrouwbaarheid, startvermogen en comfort.

De milieuvriendelijke Mercedes-Benz B-klasse F-Cell stoot alleen waterdruppels uit. Toch is ‘ie vergelijkbaar met een B-klasse op benzine of diesel: hetzelfde niveau van comfort, veiligheid en evenveel ruimte in het interieur en de kofferbak. Volgens de fabrikant zijn sommige rij-eigenschappen zelfs beter dan die van een tweeliter benzineauto. Een voorbeeld is de snelle acceleratie vanwege het direct beschikbare koppel van 290 Nm.

De B-klasse F-Cell is niet alleen geschikt als stadsauto maar ook voor de lange afstanden. Het bereik (385 km) en de snelle tanktijd (ongeveer 3 minuten) dragen daaraan bij. Het waterstofverbruik ligt op het equivalent van 3,3 l diesel per 100 km. Het grote verschil is natuurlijk dat vloeibaar waterstof slechts op enkele locaties verkrijgbaar is. Samenwerking tussen moederbedrijf Daimler, overheden, oliebedrijven en energieleveranciers moet hierin verandering brengen. Helaas zijn zulke samenwerkingen in Nederland nog niet tot stand gebracht.

De Mercedes-Benz B-klasse F-Cell is voorzien van lithium-ion accu’s en een elektromotor van 100 kW (136 pk). ‘Overbodig’ acceleratie-vermogen en remenergie worden teruggewonnen en opgeslagen. De innovaties in de brandstofcel garanderen een makkelijke start tot -25 graden Celcius. De maximum snelheid van het voertuig ligt op 170 km/u.

Inmiddels rijden er al ruim honderd testauto’s rond. Gezamenlijk hebben deze er al meer dan 4,5 miljoen kilometers op zitten. Daarnaast zijn dertig additionele crashtesten uitgevoerd. Dat geeft Mercedes-Benz het vertrouwen de B-klasse F-Cell dit najaar in productie te nemen. Een eerste reeks van tweehonderd exemplaren wordt begin 2010 onder leaserijders in Europa en Noord-Amerika uitgezet.