Bij de opening van Nissan’s nieuwe hoofdkantoor in Japan werd gisteren de Nissan Leaf Concept onthuld. Het model moet de eerste elektrisch aangedreven auto op de markt worden die in massa geproduceerd wordt, betaalbaar is en er uitziet als een ‘normale’ auto.

Om het publiek de elektrische auto (EV) snel te laten accepteren heeft Nissan ervoor gezorgd dat de Leaf de vertrouwde looks heeft van een middelgrote hatchback op fossiele brandstof. Prijzen worden nog niet genoemd, maar Nissan geeft aan dat deze in de orde komen te liggen van een C-segment auto. Inclusief de overheidskortingen voor EV’s zou het de eerste betaalbare elektrische auto op de markt zijn. Een die bovendien acceptabel is voor het grote publiek qua grootte en uitrusting.

De Nissan Leaf heeft een 80 Kw-motor (dat is 107 pk) welke een topsnelheid van 140 km/u levert. De EV kan dankzij een samenpersend ‘kussen’ en de 280 Nm trekkracht vanuit stilstand ‘sneller de 50 km/u bereiken dan een Infiniti G37’.

De auto wordt voorzien van een snellader waarmee in 30 minuten de accu’s voor 80 procent opgeladen kunnen worden. Aan het stopcontact duurt het 8 uur, daarna kan de EV weer maximaal 160 km rijden. Een speciaal ingebouwd navigatie-communicatiesysteem laat de bestuurder weten hoever de auto nog kan rijden op de accu’s, waar het dichtsbijzijnde oplaadstation is en meer van dit soort behulpzame informatie.

De 48 lithium-ion accu’s werken met behulp van mangaan in plaats van het gangbare kobalt of nikkel. Daarmee kan Nissan ze (zelf) goedkoper produceren. Overigens gaat Nissan haar EV’s verkopen zonder accu, deze moet apart worden geleased voor ruim 100 euro per maand. Dat drukt het merk de verkoopprijs van de Leaf. Deze prijs doorstaat dan volgens de fabrikant de vergelijking met een gangbare auto, welke exclusief brandstof wordt geleverd, beter.

De Nissan Leaf is volledig klimaatneutraal. Het modelnaam verwijst naar het ‘verwijderen van schadelijke uitstoot uit de rijbeleving’ net zoals bladeren van planten de lucht op natuurlijke wijze zuiveren. Vanaf eind volgend jaar wil Nissan de vijfpersoons-EV op de markten van Japan, de Verenigde Staten en Europa lanceren. Inmiddels werkt de fabrikant al met 27 met partijen in deze landen samen om oplaadpunten te introduceren. De Leaf-productieversie zal niet veel afwijken van de conceptcar – al moeten we het doen zonder de ‘electric blue’ lakkleur en het luxe interieur.