In januari werden er in Europa 958.517 auto’s verkocht, de slechtste januarimaand in twintig jaar. Het verlies ten opzichte van januari 2008 is 27 procent. De crisis heeft nu definitief alle landen op het continent bereikt, in geen enkel land werden er méér auto’s verkocht.

De enige landen die een verkoopdaling van minder dan tien procent laten zien in januari zijn Polen (-5,3 procent) en Frankrijk (-7,9 procent). Ook in Duitsland, nog altijd de grootste automarkt van Europa, bleef de schade relatief beperkt met een min van 14,2 procent. Dat kan niet gezegd worden van de andere grote Europese markten: Italië: -32,6 procent, Verenigd Koninkrijk: – 30,9 procent en Spanje: -41,6 procent. In dat laatste land werden er afgelopen maand maar zo’n 3.000 auto’s meer dan in Nederland verkocht.

De verliezen worden redelijk gelijkmatig opgevangen door de grote autoconcerns. De Volkswagen Group verkocht 26,5 procent minder, PSA Peugeot Citroën 24,8 procent, Ford 21,1 procent, Fiat 27,0 procent en General Motors 34,9 procent.

Op merkniveau noteren we slechts een stijger en dat is Jaguar (+19,6) dat met de XF nog altijd goede zaken doet. Bij Alfa Romeo (-2,5 procent), Audi (-5,7 procent) en Dacia (-8,1 procent) bleef de schade ook beperkt. Alle andere merken moeten meer dan tien procent inleveren. Lexus, Saab, Mini, Mitsubishi, Land Rover en Chrysler zelfs meer dan veertig procent. De top vijf van best verkochte merken in Europa is: Volkswagen, Ford, Peugeot, Fiat en Opel.