Steeds meer leaseauto’s blijven ongebruikt nu bedrijven minder werk hebben, personeel ontslaan en werktijdverkorting doorvoeren. LeasePlan, dat steeds meer te kampen heeft met contractbreuk, biedt haar klanten daarom een ‘stilstandregeling’ aan.

Deze regeling houdt in dat de klant de auto bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer maximaal een jaar laat schorsen. Daardoor hoeft er geen houderschapsbelasting en verzekeringspremie te worden betaald. De brandstofpas vervalt en verder betaalt de klant alleen nog de managementvergoeding aan LeasePlan. De auto wordt tijdens de schorsing veilig gestald op eigen terrein van LeasePlan.

De stilstandregeling kan gunstig uitpakken voor organisaties die momenteel mensen thuis hebben zitten maar deze over een aantal maanden weer aan het werk willen zetten. Daarnaast is schorsing lucratief wanneer het werk over een tijdje weer aantrekt. Schorsing pakt dan gunstiger uit dan het voortijdig afkopen van een leasecontract. In het laatste geval moet de klant het verschil betalen tussen de handelswaarde van de auto en de boekwaarde die de wagen bij de leasemaatschappij heeft. In de praktijk loopt dat vaak op tot 5.000 à 10.000 euro. Mocht een aantal maanden na afkoop toch weer een leasecontract aangegaan worden, dan moet de klant de nieuwe leasetarieven betalen. Die liggen vaak hoger dan in bestaande contracten.

Ook voor LeasePlan zelf pakt de regeling gunstig uit. De organisatie, marktleider in Nederland, zag de laatste maanden de vroegtijdige opzeggingen oplopen met 15 tot 20 procent. Daarop liet Leaseplan een onderzoek uitvoeren onder vijfhonderd directeuren van het midden- en kleinbedrijf. Meer dan een kwart van hen ziet de leasevloot als de belangrijkste kostenpost om op te bezuinigen tijdens de huidige economische crisis. Daarnaast blijven klanten langer doorrijden in dezelfde leaseauto.