De Dodge-stand op de Detroit Motor Show heeft een mooi lokkertje: de volledige elektrische Circuit sportauto. Een aantrekkelijke styling, redelijke prestaties en geen milieuvervuilende uitstoot. Toch zijn er vragen over de productie.

In feite is de Dodge Circuit EV de opvolger van de Dodge EV, een op de Lotus Europa gebaseerde elektrische sportauto. Dat is nog enigszins te zien aan bijvoorbeeld de koplampen die omhoog komen ‘uit’ de motorkap. Maar de nieuwe grille laat onomstoten weten dat deze sportwagen een Dodge is: een horizontaal kruis verdeelt het radiatorrooster in vieren. De Circuit EV is in Tangoreen-oranje gespoten en heeft aan weerszijden ‘EV’-graphics.

Afhankelijk van het voltage van je stopcontact, kan de auto na opladen 240 km (bij 110 Volt) of 320 km (220 Volt) mee. Een Lithium-ion accupakket drijft de elektrische motor van 200 KW/268 pk aan, die op z’n beurt de achterwielen aandrijft. De Circuit EV belandt in minder dan 5 sec vanuit stilstand op 100 km/u en kan dan doorgaan tot ruim 190 km/u. De remenergie wordt hergebruikt om de batterijen bij te laden. De auto heeft onafhankelijke wielophanging.

Om de boel in balans te houden tijdens het ‘sportieve’ rijden, zijn de twee zitplaatsen niet naast, maar achter elkaar geplaatst, midden over de wielbasis (2.330 mm). De bestuurder ontvangt informatie over de elektrische aandrijving – een volledig nieuw ENVI-systeem – op een digitaal display. De overige instrumenten in de cockpit worden via twee analoge meters weergegeven. Hoewel het interieur functioneel is ontworpen, heeft het een verfijnde uitstraling. Voor het instrumentenpaneel is bijvoorbeeld dezelfde soort leder gebruikt als voor de stoelen.

Het is nog enigszins onduidelijk of de Dodge Circuit EV in productie zal gaan. Eerder liet moederbedrijf Chrysler weten dat het haar vooral gaat om de technologie, maar dat die in andere voertuigen zal worden geplaatst. Nu echter wordt gezegd dat alle ENVI-concepten, inclusief de Circuit EV, ‘productiegereed’ zijn. De vraag is wel of het loont om een sportwagen met dure technologie te produceren waar beperkte vraag naar zal zijn. Concurrent Tesla bijvoorbeeld kent al financiële problemen. De komende jaren zullen het leren; de Circuit EV wordt hoe dan ook niet voor 2013 bij de dealers verwacht.