Obama geeft startschot veranderingen

Aan het begin van zijn tweede werkweek gaf de Amerikaanse president Barack Obama gisteren het startschot voor de veranderingen die hij nodig acht in de Amerikaanse auto-industrie. Vastberaden en pragmatisch zet hij zich in voor de beperking van vervuilende broeikasgassen en zuinige auto’s.

Als eerste geeft Obama het Amerikaanse milieuagentschap EPA de opdracht om te onderzoeken hoe werkzaam de regelgeving tegen broeikasgassen van onder andere de staat Californië is. In deze staat – en inmiddels 13 andere staten plus het District of Columbia – gelden stringente beperkingen voor CO2-uitstoot. Valt het EPA-onderzoek positief uit, dan worden deze regels tot federale wetgeving verheven en kunnen andere Amerikaanse staten snel aanhaken.

De tweede opdracht van Obama, gericht aan federale transportambtenaren, is te komen met nieuwe wetgeving die autofabrikanten aanzet om zuiniger auto’s te bouwen. In feite gaat het om de uitvoering van de energiewet uit 2007, die voorschrijft dat auto’s en trucks ieder jaar zuiniger moeten worden, tot een uiteindelijk verbruik van 35 mijl per gallon (6,7 l/100 km) in 2020. Obama wil een verplichtend karakter, met ingang van de automodellen die voor het modeljaar 2011 worden geproduceerd en verkocht.

Nu zijn de Amerikanen al sinds Nixon in 1973 gewend dat presidenten zich uitspreken voor energiebesparing, maar uiteindelijk komt het er nooit van – niet in de laatste plaats door de macht van de olie-industrie. Het ‘No more’ van Obama duidt op een echte verandering. “Ik wil vanaf het begin van mijn ambtstermijn duidelijk zijn dat we een keuze hebben gemaakt: Amerika zal niet langer gijzelaar zijn van afnemende voorraden, vijandige regimes en een opwarmende planeet.”

De autofabrikanten reageren verdeeld. Ze vinden de doelen goed, maar de planning te scherp. Ze spreken hun verontrusting uit over kostbare regulering, conflicterende wetgeving op staats- en federaal niveau en over de huidige crisis. Obama toont begrip maar vindt directe actie geboden: “Het is niet ons doel om de noodlijdende industrie nog verder te belasten. Het gaat erom Amerika’s autofabrikanten klaar te maken voor de toekomst.” De nieuwe president wijst erop dat de olie-gebaseerde auto-industrie ‘het Amerikaanse publiek afhankelijk maakt van stijgende prijzen, de innovatie onderdrukt en de Amerikaanse concurrentiekracht doet afnemen’.