Belgische consumenten kochten vorig jaar 535.947 nieuwe auto’s, een nieuw record. Ondanks de terugval in de laatste paar maanden overtroffen de cijfers van 2008 ruimschoots het oude record, dat uit 2006 stamt.

Brancheorganisatie Febiac noemt 2008 een ‘bijzonder jaar’, dat werd getroffen door de economische crisis in de laatste paar maanden maar toch een nieuw record noteerde. De Belgen kochten in 2008 2,12 procent meer auto’s dan in 2007. De teller stopte bij 535.947 stuks, meer dan in het oude recordjaar 2006 toen er 526.148 nieuwe auto’s werden geregistreerd.

Opvallend is dat onze zuiderburen zo’n 36.000 méér nieuwe auto’s kochten dan de Nederlanders. Dit heeft deels te maken met de gunstigere belastingswetgeving. Maar toch: er zijn een krappe zes miljoen minder Belgen dan Nederlanders.

Het meest verkochte merk in België is Volkswagen. Toch zag het Duitse merk de afzet met 4,57 procent dalen. Peugeot en Citroën bezetten de tweede en derde plaats in de Belgische verkoopstatistieken. Voor volgend jaar verwacht Febiac een terugval van tien tot twintig procent. De organisatie zegt voor 2009 geen doemscenario te verwachten maar een ding is zeker: 2009 wordt geen nieuw recordjaar.