Uit een steekproef van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit blijkt dat er op grote schaal wordt gefraudeerd met de import van dure, zwaar beschadigde auto’s uit vooral Duitsland. De schade voor verzekeraars en de fiscus loopt waarschijnlijk in de miljoenen.

80 procent van de onderzochte gevallen wijzen op een nieuwe manier van frauderen: het opstrijken van een schade-uitkering op basis van de cataloguswaarde, terwijl de aanschafprijs en BPM gebaseerd zijn op een fractie van deze prijs. De wagens worden over de grens namelijk zwaar beschadigd aangeschaft voor een zacht prijsje. Bij het verkrijgen van een Nederlands kenteken hoeft de koper slechts aanschafbelasting (BPM) te betalen over de (lage) dagwaarde in plaats van de nieuwwaarde.

De auto wordt daarna verzekerd voor de cataloguswaarde, waarbij de schade wordt verzwegen. De fraudeur meldt na een tijdje schade aan de auto door een ‘eenzijdige aanrijding’, zoals het rijden tegen een boom. Daarop keert de verzekeraar een schadevergoeding uit. De zwendel benadeelt dus zowel de fiscus als verzekeraars en kan oplopen tot tienduizenden euro’s per geïmporteerde auto.

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), politie en verzekeraars doen nu samen onderzoek naar ongeveer achtduizend verdachte gevallen waaraan de douane recent BPM-verlaging heeft verleend. Bij meer dan de helft gaat het om Duitse schadeauto’s, vooral van dure merken als Mercedes-Benz, BMW en Audi. Het aantal schade-auto’s is in Duitsland sterk toegenomen door de daar succesvolle sloopregeling.

De nu ontdekte fraude komt volgens de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit pas anderhalf jaar voor. Tot die tijd werden alle geïmporteerde auto’s APK gekeurd door de RDW. Op gezag van het Europees Gerechtshof in Luxemburg is deze keuring beëindigd. De verzekeraars willen nu toegang tot de RDW-administratie, zodat ook zij op de hoogte zijn van de auto’s die met schade worden geïmporteerd. De partijen werken aan het dichten van het lek.