De Japanse autobouwers Mazda en Toyota zouden onderhandelen over samenwerking op het gebied van hybride autotechnologie. Door onderdelen van Toyota te betrekken zou Mazda snel een eigen hybride auto op de markt kunnen brengen.

Toyota behoort met Honda tot de marktleiders op het gebied van hybride technologie, waarbij een auto door zowel een brandstof- als elektromotor wordt aangedreven. De Toyota Motor Corporation bezit meer dan tweeduizend patenten op onderdelen en componenten van zulke technologie. Voor andere autofabrikanten is het aantrekkelijk deze onderdelen te kopen van Toyota, omdat het zelf ontwikkelen van hybride techniek moeilijk, tijdrovend en duur is.

Mazda wil op korte termijn hybride personenauto’s ontwikkelen, nu de vraag naar milieuvriendelijke auto’s stijgt. Het zou een hybride aandrijflijn kunnen afnemen van Ford, het merk dat nog steeds een deel van de Mazda-aandelen bezit en ook samenwerkt met het Japanse merk.

Echter, steeds meer bronnen melden dat Mazda onderhandelt met Toyota. Binnen een nieuw samenwerkingsverband zou eerstgenoemde de belangrijkste hybride componenten, waaronder de accu’s, elektromotor en elektronica, afnemen van Toyota. Dat zou Mazda in staat stellen om al in 2013 een hybride in massaproductie onder eigen naam op de automarkt te brengen.

Ondanks het feit dat diverse media de samenwerking bevestigen door te verwijzen naar ‘bronnen rond beide bedrijven’, doet Mazda de berichten tegenover persbureau Associated Press af als ‘speculatie van de pers’. Toyota reageert dat een aanvraag van elke fabrikant in overweging zou nemen. “Maar tot op heden is er nog geen beslissing om hybride systemen aan Mazda te leveren,” aldus woordvoerder Paul Nolasco.