Je zult als automerk maar de snelste, duurste, meest geavanceerde en meest exclusieve auto ooit hebben gebouwd; hoe ga je dat nog evenaren? Een van de ingrediënten waar het merk Bugatti naar grijpt is mysterie.

Er doen de wildste geruchten de ronde over de nieuwe Bugatti die het merk op de autoshow van Frankfurt onthult, ter ere van haar honderdste verjaardag. Behalve dat het niet gaat om de eerder gepresenteerde Bugatti Veyron Centenaire weet eigenlijk niemand om wat voor auto het gaat. De een denkt een luxe, hatchback-achtige estate (‘shooting brake’), de ander een traditionele sedan, maar het meest wordt nu gegokt op een superlimousine.

Vanuit kostenoogpunt is dat niet zo gek: Een productiemodel zou dan het onderstel kunnen delen met de ‘new Grand Bentley’, de opvolger van de Arnage, die volgende maand op het Concours d’Elegance van Pebble Beach wordt onthuld. Beide merken vallen onder de Volkswagen Groep. We verwachten echter dat Bugatti de nieuweling in Frankfurt eerst als conceptcar zal neerzetten. Dus zelfs als het het om een broertje van de Bentley gaat, kan deze nog een geheel afwijkende styling hebben.

Afgelopen week stuurde het merk al een teaser de wereld rond (bovenste foto). Daar werden we niet veel wijzer van. Te zien zijn waarschijnlijk een vertikaal remlicht, dun als een streepje, boven het merklogo. De achterlichten hebben de vorm van hoefijzers. De automotive-website PistonHeads komt nu met een nieuwe ‘teaser’, een foto die de uitnodigingen siert van een Bugatti-evenement tijdens de IAA in Frankfurt.

Het meest opvallende van deze – nog steeds erg verhullende – foto zijn de acht uitlaatpijpen, vier aan elke zijde. Dat doet geruchten ontstaan dat het nieuwe model dezelfde W16 turbomotor, van acht liter, krijgt als de Veyron. Over een ding is iedereen het eens: het zal wel weer een auto worden van meer dan een miljoen euro.

De Franse en Britse media spreken al van de ‘Bugatti Bordeaux’. Indien de nieuweling werkelijk deze naam krijgt is dat een breuk met het naamgevingsbeleid dat het merk tot op heden hanteert. Bugatti vernoemt de modellen namelijk doorgaans naar coureurs die succesvol zijn geweest met auto’s van het merk.