Voor het eerst sinds mei 2008 is een klein positief resultaat geboekt in de Europese autoverkopen. In juni 2009 zijn op ons continent 1.461.859 auto’s geregistreerd, wat 2,4 procent meer is dan in juni vorig jaar. Dat betekent dat in het eerste halfjaar van 2009 in Europa 11 procent minder auto’s zijn verkocht ten opzichte van januari tot en met juni 2008.

Dit blijkt uit de cijfers die de Europese auto-organisatie ACEA zojuist bekend heeft gemaakt. De cijfers over juni 2009 zijn florissanter in West-Europa (+4,6 procent) dan in Oost-Europa (-25,3 procent). De voorzichtige groei is vooral te danken aan de tien Europese landen waar een sloopregeling is ingevoerd, met als uitschieter Duitsland (+40,5 procent). Dit is ook het enige land dat over het eerste halfjaar positieve cijfers (+26,1 procent) vertoont ten opzichte van 2008. De verkopen in Frankrijk zijn nagenoeg gelijk gebleven (+0,2 procent), terwijl vooral in het Verenigd Koninkrijk (-25,9 procent) en Spanje (-38,3 procent) harde klappen vielen. Overigens zijn ook daar de scherpste kantjes ervan af sinds recent ingevoerde regelingen.

De resultaten over juni zijn ronduit gunstig voor de automerken Dacia en Hyundai, die respectievelijk +58,2 en +27,1 procent meer auto’s verkochten dan in juni 2008. Andere merken die ruim tien procent meer verkochten zijn Suzuki, Volkswagen en zowat alle merken van de Fiat Groep. Vooral Lancia springt eruit met een stijging van 16,8 procent. De slechtverkopende merken waren Saab (-62 procent), Lexus (-30 procent) en de zustermerken Jaguar en Land Rover (-34,9 en -37,7 procent respectievelijk).

Als we de balans opmaken over het eerste halfjaar, dan blijken vooral de merken van noodlijdende moederbedrijven slecht te hebben verkocht. Het aantal geregistreerde auto’s nam het sterkst af onder de merken van General Motors, Jaguar Land Rover en vooral Chrysler (-49,1 procent). Daarnaast is het opvallend dat de BMW Group en Daimler (met Mercedes als belangrijkste merk) gemiddeld 22,3 cq 18,6 procent minder auto’s verkochten dan in het eerste halfjaar van 2008. Ook de Japanse merken Nissan, Mazda en Mitsubishi zagen hun verkoopaantallen met rond de twintig procent dalen. De enige autobouwer die in het eerste halfjaar meer auto’s verkocht dan in 2008 (+15,7 procent) is Hyundai.