De Chinese autobouwer BAIC, die vorige maand een gooi deed naar de overname van Opel, heeft zich nu als belangstellende gemeld om het merk Volvo op te kopen. Dat brengt het aantal geïnteresseerde autofabrikanten uit China op vier.

De Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal meldde deze week dat de Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC) belangstelling heeft voor het merk Volvo, dat door de Ford Motor Company in de verkoop is gezet. Het bedrijf, dat een eerste eigen model wil uitbrengen, zou volgens persbureau Reuters interesse hebben in de technologie en ontwerpen van Volvo.

BAIC bevestigt de belangstelling maar zegt dat deze nog slechts ‘verkennend’ is. Aanstaande week reist een BAIC-delegatie af naar het Volvo-hoofdkantoor in Göteborg, Zweden. Het Chinese management krijgt daar een rondleiding door de fabrieken en de ontwikkelafdeling. Buitenstaanders plaatsen vraagtekens bij BAIC’s interesse. Ze vragen zich hardop af hoe realistisch het is dat een autobouwer zonder enige ontwerpervaring een merk als Volvo overneemt en de bedrijfsvoering ten goede keert.

Terwijl Volvo geen namen wil noemen zolang de onderhandelingen lopen, lijkt het steeds meer aannemelijk dat Volvo in Chinese handen komt. De andere namen die de ronde doen zijn namelijk Geely, Chery en Ford’s chinese partner Chongqing. Geely ontkende overigens onlangs interesse te hebben in Volvo – of Saab.

Eind mei meldde BAIC zich als kandidaat-koper van het Duitse merk Opel. Afgelopen vrijdag nog bevestigde de Duitse minister van Economische Zaken, Karl-Theodor zu Guttenberg, dat de regering nog steeds in contact is met de BAIC. Zolang de intentieverklaring tussen de regering en Magna over de verkoop van Opel niet definief is lijken andere gegadigden nog steeds een kansje te maken.