Voor de dertiende achtereenvolgende maand vertonen de autoverkopen in Europa een dalende lijn. In mei valt de daling van 4,9 procent relatief gezien mee maar dat is vooral te danken aan succesvolle sloopregelingen op de belangrijkste markten. Dit blijkt uit de maandelijkse cijfers van bracheorganisatie ACEA.

De twee grootste markten van Europa – Duitsland en Frankrijk – krikken de Europese cijfers op. In Duitsland blijft het succes van Abwrackprämie aanhouden, in mei groeiden de autoverkopen met 39,7 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In Frankrijk is de groei 11,8 procent. Italië (-8,6 procent), Groot Brittannië (-24,8 procent) en Spanje (-38,7) haken niet aan bij het Franse en Duitse succes. In Nederland daalden de autoverkopen in mei met 32 procent.

Landen die in mei opvallend slecht scoren zijn Finland (-49,2 procent), de Baltische Staten (alle drie meer dan 65 procent minder) en Hongarije (-66 procent). In Griekenland zien we een licht herstel (+5,1 procent), Tsjechië en Slowakije plussen flink. In totaal werden er 1.270.195 nieuwe auto’s verkocht in mei, de daling over heel 2009 staat nu op 13,9 procent.

Het best verkochte merk in Europa is nog altijd Volkswagen. Het merk realiseerde in mei een marktaandeel van twaalf procent, dankzij de gestegen verkopen (+9,2 procent). Ford bezet de tweede plaats (-2,4 procent), gevolgd door Opel (-9,6 procent), Fiat (+2,8 procent) en Peugeot (-7,0 procent).

Opvallend zijn de slechte prestaties van Renault (-16,8) en Mazda (-25,8). Beide merken bieden veel nieuwe of vernieuwde modellen aan. De grootste verkoopstijging wordt gerealiseerd door Dacia (+99,8 procent), gevolgd door Hyundai (+25,1 procent). De andere merken die een lichte groei laten zien zijn Chevrolet, Seat, Lancia, Suzuki en Kia.