Alfa Romeo Mito MultiAir

De nieuwe MultiAir-techniek van de Fiat Groep debuteert in september op de Alfa Romeo Mito. Het vermogen van de 1.4 benzinemotoren neemt met tien procent toe terwijl het benzineverbruik juist afneemt.

Alfa Romeo presenteert de MultiAir-techniek op de Mito. De hart van dat systeem wordt gevormd door de elektrohydraulische kleppenregeling die het mogelijk maakt om verbruik en uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen terwijl het vermogen stijgt.

Het vermogen van de drie huidige 1.4-varianten in de Mito neemt dankzij MultiAir toe tot 105, 135 of 170 pk. Die laatste versie zal door het leven gaan als Quadrifoglio Verde en krijgt het bekende groene klavertjevier. Tegelijkertijd debuteert op de Mito een start/stop-systeem waardoor het verbruik verder terug wordt gedrongen. Helaas geeft Alfa Romeo nog geen cijfers vrij.

De MultiAir-techniek is toepasbaar op alle benzinemotoren van Alfa Romeo, Fiat en Lancia en later ook op dieselmotoren. Het vermogen stijgt met tien procent en het koppel met vijftien procent, terwijl het verbruik en de CO2-uitstoot juist met tien procent afnemen. De uitstoot van NOx (stikstofoxiden) neemt met maximaal zestig procent af. Volgens Alfa Romeo is het debuut van MultiAir een keerpunt, vergelijkbaar met de introductie in 1997 van de commonrail dieselmotor in de 156.