Oude Ford

Naar Europees voorbeeld voeren nu ook de Verenigde Staten zo goed als zeker een sloopregeling in. De zogenaamde ‘Cash for Clunkers’-premie moet benzineslurpende auto’s van de weg halen en er iets minder benzineslurpende auto’s voor in de plaats brengen.

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden ging gisteren akkoord met de invoering van een sloopregeling. Nu moet de senaat zich nog buigen over het voorstel, waarmee de regering de autoverkopen verwacht te stimuleren met 600.000 tot een miljoen auto’s per jaar. In totaal kost de ‘Cash for Clunkers’-operatie vier miljard dollar.

Het Amerikaanse sloopplan deelt het wagenpark op in trucks – de grote SUV’s en pick-ups – en gewone auto’s. Als een gewone auto 1 op 7,6 of minder verbruikt dan komt hij in aanmerking. Hij moet worden ingeruild voor een auto die minimaal 9,3 kilometer ver komt op een liter brandstof. In dat geval ontvangt de koper 3.500 dollar bonus van de Amerikaanse overheid. Wanneer de auto zuiniger is dan 1 op 11,8 loopt dit op tot 4.500 dollar.

Voor trucks geldt een soortgelijke regeling alleen mag het verbruik van de nieuwe auto hoger liggen, 1 op 8,4 voor 3.500 dollar premie en 1 op 9,7 voor 1.000 dollar meer. Volgens criticasters wordt hiermee de verkoop van benzineslurpende SUV’s en pick-ups gestimuleerd. Aan de andere kant zijn het juist die auto’s die aanmerking komen om gesloopt te worden. Oude sedans verbruiken in tegenstelling tot de grote pick-ups vaak minder dan 13,1 liter per 100 kilometer (1 op 7,6) waarmee ze buiten de regeling vallen.