Het ziet er naar uit dat de verkoop van Chrysler aan Fiat maandag kan worden gesloten. Het enige dat nog roet in het eten kan gooien is een uitspraak van het Hooggerechtshof over de terugbetaling aan schuldeisers met onderpand.

Een maand geleden ging het Chrysler-concern de ‘chapter 11’-procedure in, waarmee het voorlopig tegen schuldeisers wordt beschermd. Ondertussen moet de alliantie met Fiat officieel worden uitgewerkt. Terwijl de Amerikaanse rechtbank deze week de overname door Fiat goedkeurde, tekenden echter verschillende partijen beroep aan.

Het Hof van Beroep in New York verwierp vrijdag de meeste bezwaren. Daaronder diende een zaak van enkele dealers die ageerden tegen het afstoten van 789 dealerschappen voor de merken Chrysler, Jeep en Dodge. Ze stelden dat deze het concern geen geld kosten, terwijl er in totaal bijna 40.000 banen mee gemoeid zijn. Chrysler bracht daartegenin dat het moet afslanken om als sterker bedrijf door te gaan. De autofabrikant kreeg gelijk van het hof, onder meer omdat het enige alternatief voor de overname een volledig faillissement is – waarbij de banen ook verloren gaan.

Een andere zaak kwam van enkele pensioenfondsen uit Indiana. Zij vertegenwoordigen schuldeisers die ongeveer 42 miljoen dollar (bijna 30 miljoen euro) tegoed hebben van Chrysler, waarvoor zij over een onderpand beschikken. Gaat de verkoop door, dan zien ze slechts 29 procent van de schuld terug. Dat vinden ze oneerlijk omdat de vakbond UAW, schuldeiser zonder onderpand, een 55 procent belang krijgt in Chrysler en bijna de helft terugkrijgt van diens tegoed van de 10,5 miljard dollar.

De advocaat van de pensioenfondsen kon echter niet hard maken dat de pensioenfondsen aan een faillissement meer zouden overhouden. Reden voor het Hof van Beroep om hun eis af te wijzen. De uitspraak moet maandag nog worden bekrachtigd door het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten. Gaat dit hof akkoord dan kan de verkoop van activa aan Fiat nog dezelfde dag formeel worden gesloten.