BMW heeft in samenwerking met de universiteit van Graz en een aantal bedrijven een uiterst efficiënte waterstofmotor ontwikkeld. De motor zet 43 procent van z’n energie om in beweging waarmee hij twee keer zoveel efficiëncy bereikt als een benzinemotor.

BMW heeft samen met enkele partners een belangrijke stap gezet op het gebied van waterstofmotoren. De ontwikkelde motor zet 43 procent van de energie om in beweging, twee keer zoveel als bij een benzinemotor. Zelfs de cijfers van een dieselmotor worden hiermee overtroffen, de meest efficiënte dieselkrachtbron zet 42 procent van z’n energie om in beweging.

De waterstofmotor is in de basis een gewoon dieselblok met een nieuwe cilinderkop en bougies zoals op een benzinemotor. Nieuwe injectoren spuiten de waterstof met een druk van 300 bar in. Het project groeide voort uit het eerdere BMW HyICE-project, waarbij met een waterstofmotor specifieke vermogens van 135 pk per liter werden gehaald.

Het project van de waterstofmotor wordt gesubsidieerd door het Oostenrijkse ministerie van transport. BMW is een van de partijen die participeert in het project. Behalve de universiteit van Graz werkten een Oostenrijks onderzoekcentrum en een producent van injectiesystemen mee aan de efficiënte waterstofmotor.

Het verbranden van waterstof in een aangepaste dieselmotor is een veelbelovend project dat helaas nog weinig navolging kent. Diverse andere fabrikanten experimenteren met een brandstofcel, waarbij waterstof en zuurstof worden omgezet in elektriciteit, die als voeding voor elektromotoren dient.